דלקת בדרכי השתן

מהי דלקת בדרכי השתן? מה גורם לדלקת? האם יש גורמים שמעלים את הסיכון לדלקת? והאם דלקת בדרכי השתן עלולה לגרום לסיבוכים?

דלקת בדרכי השתן נגרמת מחיידקים שחדרו דרך צינור השופכה והגיעו לשלפוחית השתן. זיהום בדרכי השתן יכול להתפתח בכל חלק מממערכת השתן, כולל שופכנים, שלפוחית השתן, צינור השופכה או כליות.

לגופך יש דרכים להגן על עצמו כנגד זיהום בדרכי השתן. למשל, שתן בדרך כלל זורם החוצה מהכליות, דרך השופכנים אל שלפוחית השתן, ובאמצעות הזרימה החד-כיוונית של השתן חיידקים החודרים לגוף יוצאים החוצה כאשר מרוקנים את השלפוחית. לפעמים, מערכות ההגנה של הגוף כושלות וחיידקים עלולים לגרום לזיהום בשלפוחית.

דלקות המתפתחות בשלפוחית השתן עשויות להיות כואבות וטורדניות, אך סיבוכים רציניים יתפתחו אם הדלקת מתפשטת לכליות. אם הדלקת מאובחנת ומטופלת כראוי, בדרך כלל לא יתפתחו סיבוכים.

נשים נמצאות בסיכון גבוה יותר מגברים לפתח דלקת בדרכי השתן, וכשליש מהנשים יסבלו מדלקת כזו לפחות פעם אחת בחיים. הסיבה לכך היא קרבתו של צינור השופכה לפי הטבעת, שמאפשרת לחיידקים ממערכת העיכול להגיע בקלות לדרכי השתן.

הגורמים לדלקת בדרכי השתן

חיידקים רבים חיים באזור פי הטבעת ועל העור. חיידקים עלולים לחדור לשתן דרך צינור השופכה ולנוע לשלפוחית השתן, ולעיתים הם עשויים להגיע לכליות. חיידקים בדרכי השתן עשויים לגרום לבעיות.

חיידק E.coli הוא הגורם הנפוץ ביותר בדלקות בדרכי השתן, ומופיע ב-80% עד 90% מהמקרים. הוא מגיע מהפלורה של הצואה הנמצאת באזור פי הטבעת.

דלקת בדרכי השתן מתפתחת לרוב כאשר חיידקים חודרים לשופכנים דרך צינור השופכה, והם מתחילים להתרבות בשלפוחית השתן. למרות שמערכת השתן אמורה לחסום פולשים מיקרוסקופיים, לפעמים מערכת ההגנה הזו כושלת. כאשר זה קורה, חיידקים עלולים לחדור למערכת השתן, להתרבות ולגרום לזיהום. הדלקות השכיחות בדרכי השתן מתפתחות בעיקר אצל נשים, בצינור השופכה ובשלפוחית השתן.

דלקת בשלפוחית השתן (cystitis)

סוג זה של דלקת בדרכי השתן נגרם לרוב על ידי חיידק E.coli, חיידק נפוץ במערכת העיכול, אולם לפעמים חיידק אחר גורם לדלקת. יחסי מין מלאים עלולים להוביל לדלפקת בשלפוחית השתן, אולם לא בהכרח. כל הנשים נמצאות בסיכון לסוג זה של דלקת בשל האנטומיה של האישה – המרחק הקצר בין פתח הנרתיק לפתח פי הטבעת.

דלקת בשופכנים (urethritis)

סוג זה של דלקת מתרחש כאשר חיידקים ממערכת העיכול מתפשטים מפי הטבעת לצינור השופכה. מכיוון שפתח הנרתיק כה קרוב לפי הטבעת, מחלות מין, כגון הרפס או קלמידיה, יכולים לגרום לדלקת בדרכי השתן.

גורמים המעלים סיכון לדלקת בדרכי השתן

בדיוק כפי שיש אנשים הנוטים יותר להתקררויות, יש אנשים עם נטייה לדלקות בדרכי השתן. ישנם גורמים המגבירים את הסיכוי לדלקת בדרכי השתן:

  • נשים לאחר גיל המעבר (נשים במנופאוזה) – כ-20% מהנשים בגיל המעבר יסבלו מדלקות בדרכי השתן. בתקופה זו דופן הנרתיק משתנה ויש ירידה באסטרוגן, מה שגורם לרגישות גדולה יותר לזיהומים בדרכי השתן.
  • נטייה גנטית לדלקת בדרכי השתן.
  • יחסי מין הכוללים חדירה יכולים להגביר את הסיכון לדלקת בדרכי השתן.
  • עזרים למניעת הריון – שימוש בדיאפרגמה מעלה את הסיכון לדלקת בדרכי השתן, בהשוואה לצורות אחרות של מניעת הריון. גם השימוש בקונדומים או בקוטל זרע קשור לעלייה בסיכון לדלקת בדרכי השתן.
  • נשים נמצאות בסיכון גבוה יותר לדלקת בדרכי השתן מכיוון שצינור השופכה שלהן קצר יותר מזה של גברים, ולכן לחיידקים יש מרחק קצר יותר לעבור עד שיגיעו לשפלוחית השתן. כמו כן, פתח צינור השופכה נמצא קרוב לפי הטבעת, וזהו האזור שבו חיים חיידקים הגורמים לדלקת בדרכי השתן.4
  • צינור השופכה – כאשר מבנה צינור השופכה אינו תקין, אם הוכנסו צינורות שונים לצינור השופכה (למשל קטטר) או כאשר יש חסימה בצינור השופכה, עולה הסיכון לדלקת בדרכי השתן.
  • מערכת החיסון – מצבים שונים הקשורים למערכת החיסון או מחלת הסוכרת מעלים את הסיכון לדלקת בדרכי השתן מכיוון שהגוף לא יכול להילחם בחיידקים כמו שצריך.

סיבוכים של דלקת בדרכי השתן

אם דלקת בדרכי השתן מטופלת מיד ובצורה נכונה, רק לעיתים נדירות תגרום הדלקת בדרכי השתן התחתונות לסיבוכים. אם הדלקת אינה מטופלת, עשויים להתפתח סיבוכים רציניים:

  • דלקות חוזרות, במיוחד בנשים שחוו שתי דלקות או יותר בתקופה של חצי שנה, או 4 דלקות בשנה.
  • פגיעה בכליות כתוצאה מזיהום אקוטי או ממושך בשל דלקת לא מטופלת.
  • בנשים בהריון, דלקת שאינה מטופלת עלולה לגרום ללידה מוקדמת או ללידת תינוק במשקל נמוך.
  • בגברים, דלקות חוזרות עלולות לגרום להיצרות בצינור השופכה.
  • ספסיס, שלב מסכן חיים של זיהום, במיוחד אם הזיהום עבר מצינור השופכה לכליות.

מידע נוסף על דלקות בדרכי השתן