מהו תפקידה של מערכת השתן? ומה השתן שלך אומר על מצבך הבריאותי?

מערכת השתןמערכת השתן מסננת את הפסולת והנוזל העודף ממחזור הדם ומסלקת אותם מהגוף.

מערכת השתן כוללת את דרכי השתן העליונות – הכליות והשופכנים, ואת דרכי השתן התחתונות, הכוללות את שלפוחית השתן ואת צינור השופכה (ואצל גברים גם את הערמונית).

הכליות הן זוג איברים דמויי שעועית, וגודל כל אחת מהן כשל אגרוף. הן ממוקמות מתחת לכלוב הצלעות, אחת מכל צד של עמוד השדרה. הכליות עובדות סביב השעון, ובכל יום מסננות כ-115 עד 140 ליטרים של דם ומפיקות כ-1 עד 2 ליטרים של שתן. תפקוד הכליות הוא בלתי רצוני, כלומר בני אדם לא שולטים בתפקוד הכליות.

שופכנים הם צינוריות דקות של שרירים – שופכן אחד בכל צד של שלפוחית השתן. השופכנים נושאים את השתן מכל כליה לשלפוחית השתן.

שלפוחית השתן ממוקמת בין עצמות האגן. שלפוחית השתן היא איבר חלול, שרירי, דמוי בלון, שמתרחב כאשר הוא מתמלא בשתן. ריקון השלפוחית, המכונה השתנה, היא הפעולה שבמהלכה מופרש השתן מהגוף. שלפוחית השתן יכולה לאחסן את השתן עד שאדם מוצא את המקום והזמן לרוקן את השתן. שלפוחית תקינה יכולה להכיל כמות שתן של עד כ-1.5 עד 2 כוסות. תדירות ההשתנה תלויה במהירות שהכליות מייצרות את השתן וששלפוחית השתן מתמלאת. שרירי שלפוחית השתן יישארו רפויים בזמן שהשלפוחית מתמלאת בשתן. כאשר השלפוחית הגיעה לקיבולת מלאה, נשלחות אותות למוח שהגיע הזמן להתרוקן. השלפוחית מתרוקנת דרך צינור השופכה, הממוקם בתחתית השלפוחית, ותפקידו להעביר את השתן משלפוחית השתן החוצה.

השתן

השתן הוא הפסולת הנוזלית של הגוף, שמורכבת בעיקר ממים, מלחים וכימיקלים אחרים המכונים אוראה (שִתְנָן) וחומצת אוראה. הכליות מייצרות את השתן כאשר הן מסננות רעלים ופסולת אחרת מהגוף.

בשתן תקין אין חיידקים, והזרימה היא חד-כיוונית, מה שמסייע למנוע זיהומים. עם זאת, חיידקים עלולים לחדור לשתן דרך צינור השופכה ומשם להגיע לשלפוחית השתן.